לזרוע זרעים של יוגה
ההחלטה להתמחות בעבודה עם ילדים נבעה מהרצון , להעניק לילדים כלים להתבונן, להקשיב, להתרכז, לנשום ולנוע בדרך היוגה. לאפשר לזרעים אלה להשתרש ולנבוט, כך שיהפכו כלים רבי עוצמה לקשב פנימה והחוצה, ליכולת התבוננות בסובב אותם וכמתנה לחיים.
ילדים, במיוחד הקטנים שביניהם, נכונים לקלוט ולהטמיע, פתוחים להקשיב, סקרנים ונרגשים לקראת חוויה חדשה.
כדי להביא את היוגה אל הילדים על כל רבדיה העמוקים, צריך להגיע לתמצית של מהי יוגה, לפשט תכנים, להבהיר עקרונות, לפרק את מרכיבי היוגה ולחשוב כיצד להסביר לילדים מושגים כמו: התבוננות, קשב, תנוחה, השתרשות...
שימוש באמצעים כמו: סיפור, דקלום, שיר, ציור, משחק... פונים לערוצי הקליטה השונים, פוגשים את הילדים במקום הטבעי
להם ויוצרים התכוונות לעולם היוגה.
בהנחה שבחרנו את האמצעים המתאימים לרוח היוגה, נוכל בדרך פשוטה לעזור לילדים להפנים תכנים ומושגים מורכבים וכך
נאפשר להם לפסוע צעדים ראשונים במשעולי היוגה.
אמצעי פשוט כזה הוא הדקלום, ילדים אוהבים לדקלם ולחזור על דקלומים מוכרים שוב ושוב, חיבור בין תנוחה לדקלום יוצר ממד
נוסף לתנוחה, כדוגמת הדקלום הבא המעביר בדרך מילולית את תחושת ההשתרשות והיציבות שבתנוחת ההר:
"אני הר ענק
אני הר חזק
שום דבר לא יזיז אותי ממקומי
בכל עונות השנה
חורף, סתיו, קיץ ואביב
הכל משתנה מסביב
ורק אני עומד כאן
לא זז ולא נע
עומד איתן..."
למידה דרך משחק ותנועה
לעמוד על המזרון, להרגיש את כפות הרגליים מעצימות את מגען עם האדמה, להפוך להר, לעץ, כלב ואריה...לרקוד את ריקוד
השמש, להתבונן בנקודה כדי לעמוד בשיווי משקל על רגל אחת, לנשום ולהרגיש את הבטן מתנפחת כמו בלון...
חווית היוגה מתרחשת דרך תנועה טבעית, הילדים מחקים את התנוחות אשר מדגים המורה, מפעילים את דמיונם ומתמסרים
למסע החוצה אל הטבע, אל הסובב אותם ולמסע פנימה לעולמם הפנימי, לומדים להפיק תועלת מהמשאבים הטבעיים הטמונים
בהם. למשחק ותנועה ביטויים חשובים וחיוניים בתהליך התפתחות הילד, לתנועה יש השפעה חשובה כמעצבת את דימוי הגוף.
תרגול היוגה מפתח יכולות במישור המוטורי, הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי, תורם להתפתחות הכישורים הבאים:
להיות נוכח
קשה לדבר ולהעביר במילים את חווית הנוכחות שחשים כשמתרגלים יוגה, אבל אפשר ליצור את 'האווירה' המתאימה כדי לאפשר
לחוויה זו להתממש. לשם כך נכון ליצור מסגרת וחלל פיזי מתאימים, להכין מערך מובנה של שיעור הכולל את מרכיבי היוגה
השונים, הם יובילו ויתוו את הדרך. במיוחד כשעובדים עם ילדים חשוב ליצור כללי משחק ברורים, כיוון שאז קיים החופש לשחק,
נוצרת אוירה של עבודה וביטחון להתנסות בחוויות חדשות.
כמורים ליוגה יש לנו את היכולת ליצור הלך תודעה של יוגה, כשאנחנו באים מתוך התרגול שלנו, נכונים להכיל, אוזננו קשובה
וליבנו פתוח, המפגש קורה מהמקום הנכון. כאשר זה קורה, נוכל לתרגל מדיטציה, פרניאמה ואת תנוחות היוגה עם הילדים בהתאמה
לגילם ההתפתחותי ובכל פעם מחדש נחוש את הקסם חוזר ומתרחש…אולם, כמו שכתוב בקטה אופנישד (אחד הכתבים העתיקים
של היוגה), 'נהיה ערניים תמיד כיוון שיוגה באה והולכת'…