מאמרים/תנוחת הלוחם 2 - ויראבאדראסאנה 2/

תנוחת הלוחם 2 - ויראבאדראסאנה 2

מורן צמחוני | תנוחות יוגה והנחיות

מה ללוחמים וליוגה?
אולי נראה כי תנוחות של לוחמים אינן מתאימות לעולם היוגה.
עבור רבים יוגה היא מקום של שקט ושאנטי, אז היכן בדיוק נכנס הלוחם לתמונה?

בבהגוואד גיטה – טקסט הודי עתיק יומין מתרחש הסיפור בעת מלחמה עקובה מדם במהלכה מעלה ארג'ונה שאלות נוקבות בנוגע להשתתפותו במלחמה מול משפחתו אשר בעבר השני. קרישנה עונה לארג'ונה: "...בצע את חובתך, כיוון שעשייה כזו עדיפה על אי עשייה... על האדם לפעול מתוך חובה מבלי להתקשר לפירות עבודתו. כי פעולה ללא התקשרות מובילה לעליון...". במדינה כשלנו בה המלחמות מהוות נרטיב לאומי וחלק בלתי נפרד מחיינו חשוב שנדע כיצד לאתר את הלוחם הפנימי ולאמץ בהתנהלות ובמאבקים היומיומיים שלנו תכונות אשר משמשות את הלוחמים: אומץ, בהירות, עמידות, חדות ומיקוד.

 

אל התנוחה
נתמקם עם כפות הרגליים מקבילות בפיסוק רחב של כמטר. נתחיל עם צד ימין: ניתן לכף רגל ימין להיפתח 90 מעלות הצדה או מעט פחות, כך שיש תיאום בין כף הרגל, הברך והאגן. נכפוף את הברך הימנית אל מעל הקרסול. על מנת לא להפעיל עומס מיותר על הברך, לא נעבור את קו הקרסול עם הברך. ניקח רגע למצוא את עבודת הרגליים המעניקה לנו בסיס יציב לתנוחה. נשמור את הגוו ושני צידיו ארוכים, נגלגל את עצם הזנב מטה, נאסוף בעדינות את קרקעית האגן והבטן התחתונה פנימה ונתארך עם עמוד השדרה מעלה. עם השאיפה נוביל את הידיים אל הצדדים לגובה הכתפיים. נשמור את הכתפיים רגועות ואת השכמות פנימה, נאריך את הזרועות, ונמקם כפות ידיים ערניות כך שהן פונות מטה. מפה נמשיך ונסב את מבטנו אל עבר כף יד ימין תוך שמירת העורף ארוך והסנטר פנימה. נישאר בתנוחה למשך מספר נשימות. לאחר מכן או לאחר תנוחות נוספות באותו צד נבצע את התנוחה לצד השני.

בשהייה בתנוחה נמצא התבוננות ערנית וממוקדת עם איכויות של לוחם, בהתאם למשמעות שכל אחד מוצא במילה זו.

כניסה בתנועה
בכניסה לתנוחה אפשר לשלב תנועה בתיאום נשימה ולאחר מכן לשהות בתנוחה למספר נשימות. הנה שתי אפשרויות:

נמקם את הידיים על המותניים או לצדי הגוף ונתמקד בעבודת הרגליים. את הכפיפה של הברך אל מעל לקרסול נבצע בנשיפה, בשאיפה ניישר את הרגל ונתרומם חזרה, נעשה זאת מספר פעמים תוך כדי שימת לב לעבודת הרגליים בתנוחה. הרגל האחורית (שמאל, במקרה זה) תעגן את התנוחה, תוך השתרשות של העקב, החלק החיצוני של כף הרגל והכרית הפנימית ואיסוף הקשת הפנימית מעלה (אשר נוטה לעתים לקרוס מטה). הירך הפנימית והאחורית יתארכו. ברגל הקדמית (ימין כרגע) שריר הירך יעבוד על מנת לייצב את הברך מעל הקרסול של כף רגל ימין, אותה נשמור פרושה ורחבה במגעה מטה.
לאחר שהתמקמנו עם מנח הרגליים, נבצע את תנועת הידיים, בנשיפה כפות הידיים יגיעו לנמסטה (כף יד במגע עם כף יד) במרכז ונמצא תחושה של מרכז פנימי ויציב. בשאיפה הידיים יתרוממו דרך הצד לגובה הכתפיים, או כל הדרך מעלה.
ניתן לבצע את התנועה עם כפות הידיים פונות מעלה, מה שאפשר לכתפיים להישאר נינוחות. עם תנועת הידיים נשמור את הגוו ארוך, ניעזר בהתארכות הידיים לצדדים ונרחיב את חלל בית החזה.

עם המבט קדימה
לעתים עם הרצון לנוע קדימה ולהסתכל אל העתיד, אנחנו שוכחים את העבר ובמקרה של התנוחה הזו - את החלק האחורי של הגוף. הרגל האחורית שלנו חשובה מאוד בתנוחה כפי שהעבר חשוב ביצירת בסיס יציב להתפתחות העתידית שלנו. היד האחורית עלולה להישכח וליפול לאט מטה ומבט קטן לכיוונה יכול לעזור בשמירת מודעות למיקומה במרחב.

כתמיכה, ניתן להיעזר בקיר. אפשרות אחת היא להתמקם עם החלק החיצוני של כף הרגל השמאלית (האחורית) אל הקיר ומפה להמשיך אל התנוחה כך שחלקה החיצוני של כף הרגל ישמור מגע עם הקיר ויזכיר לנו את עבודת הרגל האחורית בתנוחה. התארכות אצבעות כף היד השמאלית לכיוון הקיר תשמור את הגוו במרכז ואת יד שמאל ארוכה בגובה הכתף.

אפשרות נוספת היא להתמקם בפיסוק, עם החלק האחורי של הגוף אל הקיר והמבט קדימה. מפה ניכנס לתנוחה ובעזרת הקיר נשמור על מודעות לכל החלק האחורי של הגוף. כף רגל ימין, ברך ימין ואגן ימין יפתחו לכיוון הקיר ימינה, אגן שמאל ינסה להישאר שמאלה ואחורה אל הקיר, החלק האחורי של השדרה יתארך בתמיכת הקיר וגם הידיים יכולות לקבל הכוונה בעזרת המגע אל הקיר.

תנוחות לויניאסה
אפשר לשלב את תנוחת הלוחם 2 בויניאסה (רצף תנוחות) עם תנוחות נוספות לפני ואחרי כחלק מתרגול אשר מתמקד במקומות שונים בגוף. תנוחות עמידה אשר יכולות להתאים הן תנוחות העובדות על פתיחת אגן למשל טריקונאסנה, פרשווקונאסנה, פראסריטה פדהטונאסנה ותנוחת העץ. בנוסף ניתן לערוך רצף לוחם בשילוב תנוחות הלוחם 1 ו 3 . בישיבה, ג'אנו סירשאסנה, bahdakonasana ו upavishtalonasana יכולות ליהנות מפירות העבודה בעמידה. בשכיבה, supta padaangushtasana ו supta bahdakonasana יכולות להתחיל או לסיים את התרגול.

גם לוחם צריך לנשום
לא נשכח להתבונן ולהיעזר בנשימה אשר תמיד נמצאת שם בשבילנו.
הנשימה תעזור לנו לווסת ולהשקיט מלחמות וקונפליקטים פנימיים ולעבור אותם בצורה טובה יותר