מאמרים/מה ומתי אפשר לאכול לפני שיעור יוגה?/

מה ומתי אפשר לאכול לפני שיעור יוגה?

מורן צמחוני | תזונה ותרגול

בהמלצות למתרגלי יוגה חדשים, תמיד מוזכר לא לאכול כמה שעות לפני השיעור (איפשהו בין שעה ל 4 שעות, תלוי את מי שואלים).
באופן אידיאלי, אכן מומלץ לתרגל על בטן ריקה, במהלך תרגול יוגה אנו עושים תנוחות ותרגילי נשימה ורבים מהם יוצרים תנועה לחלל הבטן ולכל האיברים הפנימיים האחראים על העיכול. תנוחות כאלו הן למשל פיתולים, כפיפות קדימה ותנוחות הפוכות אשר כולן יוצרות שינוי במנח הבטן ומערכת העיכול. במצבים מסוימים כשמתרגלים אחרי אוכל, במיוחד אם עושים תנוחות יוגה הפוכות או חצי הפוכות, האוכל יכול ממש לעלות חזרה לושט, במצבים אחרים זו פשוט תחושה לא כל כך נעימה לתרגל אחרי שאוכלים ובזמן עיכול, ומי שחווה זאת יכול להעיד על כך.
שתי נקודות נוספות הן שבזמן תרגול יוגה אנו רוצים שאנרגיית הגוף תהיה פנויה לתרגול ולא עסוקה בעיכול המזון אשר אכלנו, ושכאשר אנו מתרגלים ריקים ממזון הגוף קליל יותר ואפשר להעמיק יותר ברבות מן התנוחות.

אבל המציאות כמו תמיד קצת יותר מורכבת ודורשת פשרות.
כאשר מתרגלים יוגה בבוקר, אז יש פחות בעיה לתרגל על בטן ריקה, אבל מה קורה כשמתרגלים בצהריים או בערב, ומה קורה אם לא אכלנו מהצהריים ואנחנו רוצים ללכת לשיעור יוגה בסטודיו בשעה 20:30 בערב, ומה אם אנחנו מאוד רעבים ורוצים ללכת לשיעור יוגה, האם עדיף לתרגל רעבים ולחשוב כל השיעור על אוכל או להרגיש חלשים כי לא אכלנו כמה שעות?

היוגה מלמדת אותנו למצוא גם גמישות מחשבתית וכאן המקום למצוא פתרונות שיעזרו לנו לעבור את התרגול ואת הרעב בשלום. אם אתם יודעים מראש את לוח הזמנים, עדיף כמובן לתכנן את הארוחות והמזונות שלנו כך שלא נתרגל מייד אחרי האוכל ולא נגיע רעבים לשיעור. אבל גם אם לא תכננתם, יש מה לעשות.
להלן כמה טיפים והמלצות בנושא:
1. שתו מים או חליטת צמחים כחצי שעה לפני השיעור, לפעמים אנו מבלבלים רעב וצמא, או שפשוט זקוקים לקצת טעם בפה. במקרים כאלו, שתיית מים או חליטה לה אפשר גם להוסיף מעט סילאן או דבש יכולים להרגיע.
2. לכל אדם מערכת עיכול שונה וקצב חילוף חומרים שונה, ישנם אנשים שמעכלים מהר ואחרי כשעה כבר יוכלו לתרגל וישנם כאלה שצריכים יותר זמן, בנוסף לכל אחד מזונות וטעמים אשר יותר מוכרים וקלים לעיכול עבורו וכאלה אשר הגוף שלנו מתקשה לעכל או לא מכיר, הכירו את עצמכם ואת העיכול שלכם ותראו מה ומתי מתאים לגוף שלכם.
3. המזונות שאנו אוכלים שונים בזמן הדרוש לעיכולם, מזונות מן החי ובפרט בשר דורשים זמן רב יחסית לעיכול, פחות מהם אך עדיין דורשים זמן לעיכול גם קטניות או דגנים מלאים, לעומתם מיצי פירות/ירקות, נוזל של מרק ירקות, פירות טריים או מיובשים מתעכלים יחסית מהר (15-40 דקות) ולכן נעדיף אותם לפני שיעור יוגה.
4. על מנת לא להרגיש חלשים בשיעור כדאי לבחור במזונות אשר יספקו לנו אנרגיה, ויטמינים ומינרלים ויתנו לנו כוח וחיוניות לתרגול. מיץ ירקות, שייק על בסיס מים או מעט פירות יבשים טבעיים יכולים לעשות את העבודה, גם מעט אגוזים/שקדים יכולים להתאים על אף שלוקח להם מעט יותר זמן לעיכול.
5. חשוב לזכור כי גם הכמות חשובה, ככל שמתקרבים לשיעור מומלץ להפחית בכמות המזון אשר אנו אוכלים כדי להקל על מערכת העיכול, בפרט אם אוכלים מזון הדורש יותר זמן ומאמץ לעיכול.
6. נקודה נוספת היא לאיזה שיעור יוגה אתם הולכים, מן הסתם יש הבדל בין שיעור דינמי ואינטנסיבי הכולל תנוחות או תרגילים אשר יעבדו על אזור הבטן לשיעור רך ורסטורטיבי. אם אתם מכירים כבר את המורה או השיעור קחו זאת בחשבון והכינו את עצמכם מראש.
7. ואם בכל זאת באתם לאחר האוכל או שאתם מרגישים שהגוף עוד מעכל, תנו לעצמכם לתרגל יותר בעדינות ורכות במיוחד לאזור הבטן ובמיוחד בהתחלת התרגול, כדי לאפשר לגוף כניסה הדרגתית לתרגול.